ΤΡΕΞΕ ΤΟΝ ΤΕΛΕΙΟ ΗΜΙΜΑΡΑΘΩΝΙΟ

ΤΡΕΞΕ ΤΟΝ ΤΕΛΕΙΟ ΗΜΙΜΑΡΑΘΩΝΙΟ

Μπορεί ο μαραθώνιος να έχει το… όνομα όμως η απόσταση του ημιμαραθωνίου ή των 20 χλμ. έχει άλλη χάρη κερδίζοντας όλο και περισσότερους φίλους με δεκάδες αγώνες να γίνονται τα τελευταία χρόνια και στην Ελλάδα και χιλιάδες δρομείς να μετρούν τις δυνάμεις τους. Αν είστε κι εσείς ένας από αυτούς, ή σκέφτεστε να γίνετε άμεσα, τότε αυτό το άρθρο είναι φτιαγμένο για εσάς και σας παρουσιάζει όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για τον επόμενό σας ημιμαραθώνιο!

Η απόσταση του ημιμαραθωνίου (21.097,5 μ.) είναι από τις αγαπημένες των δρομέων με εκατοντάδες αγώνες να διοργανώνονται ανά τον κόσμο όλες τις εποχές του χρόνου. Μάλιστα, τόσο στην Ευρώπη όσο και στην Αμερική οι αγώνες αυτής της απόστασης είναι οι ταχύτερα αναπτυσσόμενοι σε σχέση με αυτούς άλλων αποστάσεων. Αυτό οφείλεται κυρίως στο γεγονός ότι αποτελεί μία αρκετά προκλητική απόσταση χωρίς όμως να είναι απαγορευτική ακόμα και για νέους δρομείς, ενώ δεν απαιτεί πολύ μεγάλο χρόνο προετοιμασίας.

Φυσικά το ίδιο ισχύει και για τους αγώνες 20 χλμ. που συγκεντρώνουν ακριβώς τα ίδια θετικά με τους ημιμαραθώνιους. Επίσημα η διοργάνωση τέτοιων αγώνων και η καταγραφή των επιδόσεων ξεκίνησε τη δεκαετία του ‘60 και πολύ γρήγορα στις ΗΠΑ αλλά και στη Βρετανία έγινε ευρύτερα γνωστή. Στην Ελλάδα ο πρώτος αγώνας παρόμοιας απόστασης που διοργανώθηκε ήταν ο Αγώνας Δρόμου Υγείας Αθήνας 20 χλμ. του ΣΔΥ Αθηνών στον οποίο τερμάτισαν 105 δρομείς που διοργανώνεται ανελλιπώς από το 1978.

Ο μεγαλύτερος
Ο μεγαλύτερος σε συμμετοχή αγώνας ημιμαραθώνιου που έχει καταγραφεί είναι αυτός που πραγματοποιήθηκε το 2000 στα εγκαίνια της γέφυρας Όρεσαντ που ενώνει την Κοπενχάγη της Δανίας με το Μάλμο της Σουηδίας στον οποίο τερμάτισαν 79.719 δρομείς. Τα τελευταία χρόνια οι αγώνες ημιμαραθωνίου έχουν αυξηθεί σημαντικά με τους περισσότερους από αυτούς να έχουν πάρει θέση στο ανοιξιάτικο καλεντάρι, ενώ αρκετοί διεξάγονται και το φθινόπωρο. Μάλιστα, πολλοί λαϊκοί αγώνες μικρότερης απόστασης που διοργανώνονται αρκετά χρόνια ανά την Ελλάδα, τείνουν να «μετατρέπονται» σε ημιμαραθωνίους για να καλύψουν τις αγωνιστικές απαιτήσεις των δρομέων.

Eνεργειακή ανάλυση
Ο αγώνας του ημιμαραθωνίου ή των 20 χλμ. διαρκεί για την πλειοψηφία των δρομέων από 70 έως 135 λεπτά. Η ενεργειακή δαπάνη παρέχεται σχεδόν εξ ολοκλήρου από το γλυκογόνο που είναι αποθηκευμένο στους μυς και στο συκώτι και τη γλυκόζη στο αίμα για τους δρομείς που καλύπτουν την απόσταση μέσα σε 90 λεπτά. Για όσους χρειάζονται περισσότερο χρόνο υπάρχει μεγαλύτερη συνεισφορά και από τα λιπαρά οξεά. Σπάνια, ωστόσο, ένας δρομέας καλείται να αντιμετωπίσει το φαινόμενο «hit the wall» (χτύπημα στον τοίχο) που πολλοί δρομείς βιώνουν κατά τη διάρκεια ενός μαραθωνίου όταν και αδειάζουν από αποθέματα γλυκογόνου.

Φυσικά, αυτό εξαρτάται κι από τον βαθμό προετοιμασίας του καθενός καθώς ένας καλά προπονημένος δρομέας έχει αυξήσει την ικανότητα αποθήκευσης μυϊκού γλυκογόνου στο σώμα του αλλά και την ικανότητα του οργανισμού του να χρησιμοποιεί λίπος ως πηγή ενέργειας ακόμα και σε μία έντονη αγωνιστική προσπάθεια.

Δείτε τη συνέχεια του άρθρου στο runnermagazine.gr

facebook
instagram